Hoe het coronavirus de sociale media verandert

Sinds midden maart zitten 4 miljard mensen binnen omwille van het coronavirus. In een eerste reactie kozen veel merken ervoor om te zwijgen. Intussen zagen veel merken in dat het nu tijd is om opnieuw de band met hun publiek aan te halen. Maar in zo’n specifieke context is het belangrijk om geen faux-pas te begaan. De voorbije week zijn twee studies verschenen over de verwachtingen van het publiek tegenover merken in deze complexe periode.


Merken die ten dienste staan van de burgers

Kantar voerde de eerste studie uit in 30 landen, Elan Elderman de tweede in 10 landen. We leren daaruit dat 81% van de ondervraagden vinden dat merken in de eerste plaats bezorgd moeten zijn om de gezondheid van hun medewerkers. Daarnaast vindt 38% dat ze ook de gezondheidszorg moeten ondersteunen of hun aanbod moeten aanpassen zodat we sneller uit deze gezondheidscrisis geraken. Zo zagen we dat Tesla en Decathlon zich engageerden om beademingstoestellen te leveren, dat Zara en H&M bijdroegen aan de dringende productie van mondmaskers voor zorgpersoneel en dat LVMH massaal desinfecterende handgel produceerde.

Toch verwacht 62% van de bevraagde consumenten meer transparantie van merken. Ze  willen weten welke interne maatregelen elk merk neemt om het coronavirus het hoofd te bieden. Ook willen ze geïnformeerd worden over de impact van het virus op de goede werking van het bedrijf.

 

Blijven communiceren, maar anders

 

Een verbazende bevinding: amper 8% van de ondervraagden vindt dat merken tijdens deze crisis moeten stoppen met communiceren. Meteen is het duidelijk dat radiostilte of gebrek aan communicatie zeer schadelijk zou kunnen zijn voor wie nu kiest om discreet te blijven. Want deze lockdown creëert meer dan ooit de behoefte aan informatie, maar ook aan ontspanning. En daar kan elk merk het verschil maken. Het is het ideale moment om met je community te praten over je waarden en over het dagelijkse leven tijdens deze periode. Internetgebruikers verwachten nu minder glitter en glamour en meer authenticiteit.

68% van de respondenten vindt ook dat merken COVID-19 niet mogen uitbuiten om winst te maken. 67% wil ook dat merken rekening houden met het nieuwe dagelijkse leven in deze lockdown wanneer ze over hun producten praten. Vermijd dus een azuurblauwe zee te tonen, want je riskeert heel veel frustratie op te wekken. Petit Bateau heeft die nieuwe context perfect begrepen: het merk maakt korte video’s bedoeld voor gestresseerde ouders om hun kinderen te amuseren. Idem voor het Deense interieurmerk Søstrene Grene die geregeld originele doe-het-zelftips geeft op zijn Facebookpagina die voor iedereen toegankelijk zijn.

 

Sociale media, de enige link met de consument

Met de opgelegde lockdown is het gebruik van het internet en vooral de sociale media sinds enkele weken geëxplodeerd. De engagement rate piekt tot ongekende hoogten en kent gemiddeld een stijging met 61%. Instagram en Messenger zien 27% meer gebruik. En nog verbazender: terwijl Facebook eerder als ‘dood’ werd beschouwd, is het gebruik met 37% gestegen sinds midden maart. We zien dan ook dat sommige merken, zoals Lush, terugkeren naar Facebook, nadat ze het eerder links hadden laten liggen. Het enthousiasme voor het geesteskind van Mark Zuckerberg is te begrijpen: Facebook laat immers toe om zeer gevarieerde inhoud te publiceren, in tegenstelling tot zijn kleinere broertjes. Een andere uitleg schuilt in het hernieuwde succes van Facebook Live tijdens deze lockdown. Heel wat zangers, koks, journalisten en influencers blijven in contact met hun publiek via dit format. Facebook is daarom opnieuw het belangrijkste middel om een band te houden of te creëren met je publiek.

 

Televisie is passé?

Tijdens deze COVID-19-crisis is het tempo waarmee er nieuws de wereld in gestuurd wordt veel hoger dan gewoonlijk. Kijkers vervelen zich en willen nog minder wachten. Daarom heeft televisie het lastig om te volgen: er is immers heel wat tijd nodig om content te creëren. Ook bij het publiek kunnen ze niet concurreren met heel wat live-uitzendingen op de sociale media. En dan houden we er nog geen rekening mee dat ook 65+’ers steeds actiever zijn op Facebook en minder de traditionele media gebruiken ten voordele van de sociale media.

Voel je je een beetje verloren ? Aarzel niet om ons te contacteren.

 

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.