TikTok: de redenen voor het succes

TikTok alleen voor jonge tieners? TikTok nutteloos? Sinds enkele maanden is TikTok niet alleen meer het sociaal netwerk waar jonge tieners – nog niet eens pubers – met hun heupen wiegen. Sinds de lockdown is het netwerk ontploft en is het profiel van zijn gebruikers veel diverser geworden. Steeds meer influencers maar ook bekende mensen trekken naar het Chinese netwerk om daar content te publiceren die verbazend anders is dan diegene die ze op hun andere kanalen publiceren. Hoog tijd dus dat we er hier even bij stilstaan om de redenen van het succes te begrijpen.

In de eerste helft van 2020 is TikTok de meest gedownloade app met 1,5 miljard downloads wereldwijd en 625 miljoen actieve gebruikers per maand. Maar ondanks deze duizelingwekkende cijfers aarzelen veel merken nog altijd om zich erop te wagen. De app gooit veel conventies overboord omdat ze anders is dan alle andere en haar eigen codes oplegt.

Hoe werkt TikTok?

TikTok zag het levenslicht in 2016, en je kunt er muzikale of grappige video’s van 15 seconden op delen of uitdagingen aangaan met andere gebruikers. Filters en vertragings- of versnellingseffecten voegen nog extra fun-elementen toe.

TikTok is heel makkelijk om te gebruiken: je moet je niet per se lid maken van het netwerk omdat iedereen alle video’s kan bekijken. Een account aanmaken is alleen nodig als je content wil posten.

Eén van de sterke punten van TikTok is dat het algoritme zeer precies werkt. Daardoor vinden gebruikers snel content die ze waarschijnlijk leuk gaan vinden. Om zo relevant mogelijk te zijn, houdt het algoritme rekening met deze parameters:

  • Content die je leuk vond of deelde
  • De accounts die je volgt
  • Je gepubliceerde reacties
  • Productcontent
  • De parameters van de account en het toestel om de app te gebruiken
  • Het land en de taal van de gebruiker
  • De informatie die geplaatst wordt bij de bekeken video’s zoals hashtags
  • De video’s die je tot het einde bekijkt

Je hebt het al begrepen: respect voor privacy is de laatste prioriteit van dit platform. Vertrek dus als je nog een stukje mysterie wil bewaren. Want de app scant uitgebreid je gegevens.

De Verenigde Staten is daarom van plan het Chinese netwerk te boycotten. En India heeft net die stap gezet. Als reden daarvoor halen ze aan dat “het Chinese netwerk betrokken is bij activiteiten […] die de soevereiniteit en de integriteit van India schaden”. Kortom, we zijn ver van de tijd dat TikTok alleen maar een sociaal netwerk was waar jongeren uit de bol gingen. Het zou wel eens de plaats kunnen zijn waar nieuwe politieke kwesties worden uitgespeeld. De eerste video van Emmanuel Macron himself, die enkele dagen geleden werd gepubliceerd om jonge Fransen te feliciteren die geslaagd zijn voor hun baccalaureaat, is daar een goed voorbeeld van.

Tik Tok For Business

Hoewel heel wat merken nog weigerachtig staan tegenover het idee om op TikTok te gaan, hebben grote namen uit de mode en de beauty onlangs de stap gezet. Met het idee om de jongsten te verleiden, dan wel om het imago van hun merk te doen evolueren. Tijdens de jongste Fashion Week stapte couturier Balmain resoluut het digitale tijdperk in door zijn défilé live op TikTok uit te zenden. Een première!

Het zal dus niet verrassen dat TikTok net zijn advertentieplatform voor merken lanceerde. Vaarwel gratis en organische zichtbaarheid. Je moet voortaan je portemonnee bovenhalen om je zichtbaarheid op het netwerk op peil te houden.

Maar er is geen sprake van dat je zomaar advertenties die zijn gemaakt voor Instagram of Facebook zou kunnen overnemen op TikTok. Want TikTok wil merken dwingen om zich te schikken naar zijn eigen codes: uitdagingen rond een # en augmented reality zijn daarom de creatieve manieren om advertenties te lanceren op het platform.

En als we het hebben over het analyseren van de resultaten belooft TikTok for Business zeer scherp te zijn: zeer precieze doelgroepen, doelgroepensegmentatie binnen dezelfde campagne, analyse van het gebruikersgedrag en gegenereerde conversies. Een netwerk voor de allerkleinsten, zeker, maar dan wel met de modernste analysetools.

TikTok, een nieuw paradijs voor influencers?

Terwijl er heel wat (zeer) jonge influencers opduiken dankzij TikTok, hebben steeds meer Instagram-influencers zich tijdens de lockdown op het netwerk geregistreerd. Mensen waren op zoek naar amusement en TikTok bracht eindelijk wat originaliteit en frisheid in sociale netwerken waar al een tijdje niet zoveel nieuws meer te beleven viel.

Want om op TikTok gezien te worden, moet je origineel, tegendraads en ongedwongen zijn. Vergeet de Instagram-foto’s van het einde van de wereld die ons deden dromen. Hier kun je zelfs met twee stukjes touw iets creëren, mensen laten lachen of verbazen. De sleutelwoorden zijn zelfspot en authenticiteit. Dat verklaart het groeiende succes in deze post-Covid-periode: de influencers van het platform praten met ons, informeren ons, maken ons aan het lachen over dingen die we weten, zonder poespas.

Bovendien houdt het format van korte video’s gebruikers alert. De content is ritmisch, fun en perfect om te bingen. Je kunt je in zo weinig tijd onmogelijk vervelen. TikTok heeft het concept van snacking tot in de finesses begrepen, wat belangrijk is voor een publiek dat niet te lang op een netwerk wil vastzitten.

Enkele Belgische TikTokkers

tik  

Celine Dept: de echte ster van dit netwerk! Dit meisje van 21 is voetbalster bij Cercle Brugge. Haar benenwerk heeft de hele wereld verleid. Ze is vandaag de meest gevolgde Belgische TikTokker met 5 miljoen volgers.

Stien Edlund: de populariteit van deze jongedame van 23 is tijdens de coronacrisis ontploft op TikTok. Haar grappige video’s waarin ze haar maanden van lockdown met haar ouders parodieert hebben meer dan 300.000 mensen verleid.

Nour & Fatma: deze jonge zussen verleiden een half miljoen volgers dankzij hun ritmische dansjes op hiphopnummers.

Het succes van TikTok lijkt van week tot week een hogere vlucht te nemen. En als Mark Zuckerberg de gewoonte heeft om alle kleine apps op te kopen die hem zouden kunnen bedreigen, dan ziet het er deze keer toch ingewikkelder uit. Het valt te bekijken of Reels, het nieuwe format van Instagram dat op de leest van het Chinese netwerk is geschoeid, deze nieuwe ster aan het socialemediafirmament in de schaduw kan zetten.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.