Crossmediale campagne - MakerFaire.Brussels

Introductie :

MakerFaire Brussels schakelde communicatiebureau Ribbon in voor de tweede editie van hun innovatie- en creativiteitsfestival in Brussel: persrelaties, influencer marketing en sociale media. Dit evenement, dat plaatsvond van 10 tot 12 maart 2023, richt zich op alle liefhebbers van nieuwe technologieën en lokaal vakmanschap, ongeacht hun leeftijd. Het doel is om technologische innovatie en lokale productie te promoten door de wereld van fablabs en makers te ontdekken. Het is een buitengewone gelegenheid om geïnspireerd te raken, verwondering te wekken en de nieuwste innovaties te ontdekken.

Probleemstelling:

Met een unieke communicatiecampagne 2000 deelnemers verwelkomen voor de 2e editie van MakerFaire Brussels, en dat allemaal binnen een maand. Communicatiebureau Ribbon ging de uitdaging aan, vertrouwend op het potentieel en de eigen expertise.

De communicatiecampagne om het evenement te promoten draaide om 2 centrale doelstellingen: de bekendheid en zichtbaarheid van het evenement vergroten en een community opbouwen op sociale media om in de toekomst te kunnen blijven communiceren over fablabs.

Onze aanpak:

Om over dit onderwerp te communiceren, begeleidde communicatiebureau Ribbon de ontwikkeling van een communicatieplan in drie fasen:

       1. Voorafgaand aan het evenement:

             a. Persrelaties: een persbericht en uitnodigingen voor de pers.

             b. Influencermarketing: het opzetten van samenwerkingen met Belgische influencers om hun community te informeren over het evenement.

             c. Sociale media: het promoten van het evenement onder het juiste doelpubliek via organische berichten en Meta-ads (betaalde campagnes).

      2. Tijdens het evenement: om het grote publiek te laten zien wat ze daadwerkelijk kunnen verwachten tijdens Maker Faire, waren ons socialemediateam, een videograaf en influencers aanwezig. Ook werden er ter plaatse persinterviews afgenomen.

      3. Na het evenement: communicatie op sociale media van Maker Faire waarin het voorbije evenement wordt belicht (samenvatting van Maker Faire).

Resultaten:

Voor deze campagne werden meer dan 3000 deelnemers aan het evenement geteld, meer dan 66 publicaties van influencers, 29 berichten en 39 stories met in totaal meer dan 40.000 organische weergaven, en tot slot werden meer dan 29 artikels gepubliceerd in de print-, online, televisie- en radiopers.

Persrelaties & Influencermarketing : Ribbon (Justine Parys & Clara Poskin)

sociale media: Ribbon (Marie Kaltenbacher & Daiana Pace)

grafisch ontwerp: Ribbon (Diane d’Andrimont)