Vanessa Gohy wou in kaart brengen wie die Belgische bloggers zijn. Ze stelt de resultaten voor van het eerste deel van haar onderzoek (2016) dat gaat over de Franstalige bloggers in België.
Het beroep van professioneel blogger mag in ons land dan wel nog niet bestaan, je stelt toch vast dat het werk dat die zogezegde amateurbloggers doen, research, testen en de creatie van eigen content (tekst en afbeeldingen) inhoudt. “De tijd van anonieme blogs waarop men een intiem dagboek bijhield, is al lang voorbij: nu zijn het sites met kwalitatief hoogstaande inhoud. De Belgische bloggers ontwikkelen hun personal branding, durven zich als online influencers te beschouwen en hebben regelmatig contact met merken en pr-bureaus”, analyseert Vanessa Gohy.
Persona van de Franstalige blogger
De Franstalige blogger is een vrouw, van de generatie Y of Z, die al minstens 2 jaar een blog heeft over een culinair of lifestyle-onderwerp. Ze woont in een grote stad (Brussel, Luik, Bergen) en gaat geregeld naar bloggerevents die georganiseerd worden door merken en pr-bureaus. Haar mailbox puilt uit met te veel uitnodigingen of persberichten die ze niet relevant vindt. Wat haar interesseert, is in de eerste plaats een eigen oordeel te kunnen vormen over een product of dienst (user experience). Als de test overtuigend is, dan kan ze erover schrijven op haar blog en zelfs een actie met het merk organiseren zoals een wedstrijd voor haar bezoekers of een kortingcode aanbieden.
40% niet-actieve bloggers
Vier bloggers op de tien vinden het moeilijk om op een evenement aanwezig te zijn. Omwille van de afstand. Andere respondenten geven ook toe dat het moeilijk is om hun gezinsleven te combineren met andere externe activiteiten. Als communicatieverantwoordelijke moet je er rekening mee houden dat heel wat bloggers een drukke agenda hebben, en moet je hen een alternatief voor een evenement kunnen voorstellen als je die doelgroep wil activeren. “Voor onze klanten hebben we partnerschappen op maat ontwikkeld. Eerder dan een bepaald aantal bloggers te willen bereiken, richten we ons op sleutelfiguren en bespreken met hen open en bloot hun behoeften, die we bekijken in functie van onze verwachtingen. We bereiken zo een overeenkomst waarin het merk, de blogger en het bureau hun verwachtingen ingelost zien.”
Ceci n’est pas un journaliste
De grote fout die communicatieverantwoordelijken tegenwoordig maken, is bloggers als journalisten te beschouwen: ze organiseren evenementen overdag en sturen massaal uitnodigingen (in meer dan 1 geval op 2 naar de foute doelgroep). Dat zijn de fouten die meest worden gemaakt. Een blogger is geen journalist. Hij schrijft voor zijn community van lezers zijn belevenissen en eigen ervaringen neer en doet dat in de eerste persoon enkelvoud. Overdag is die blogger een werknemer/student/zelfstandige zoals alle anderen.
Nochtans is de blogger zich er steeds meer van bewust dat hij zijn eigen content moet bewerken om de kwaliteit van de posts te garanderen voor zijn publiek. Een demarche die van kapitaal belang is om zijn statuut van influencer te behouden. Ze investeren dan ook stevig, met name in performante fototoestellen en smartphones.
De blogger van de toekomst: gediplomeerd in personal branding
Blogs worden volwassen. De bloggerscommunity vernieuwt zich ook, en hun manier van werken verandert. “De nieuwe bloggers hadden heel snel door dat als ze online influencers wilden zijn, ze ook op de social media (Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat, Youtube) actief moesten zijn met relevante content”, legt Vanessa Gohy uit. “Maar opdat dat echt werkt, moeten ze hun eigen merk zijn. Daarom gaan ze opleidingen volgen – bij een blog academy zoals Blog It Yourself, of online. Ze werken bijvoorbeeld hun eigen mediakit uit die ze gebruiken om merken te benaderen.”
Bloggers: welke meerwaarde voor merken?
Vanessa Gohy organiseert over dit thema een seminarie op 29 september in Brussel. Ze is zelf al 7 jaar blogger en pr-consultant en ontmoet dan ook regelmatig andere Belgische bloggers. Ze heeft ook de blog academy ‘Blog It Yourself’ mee opgericht waar opleidingen op maat worden gegeven.
Doorheen haar werk heeft ze een nieuwe benadering van bloggers ontwikkeld. Die sluit meer aan bij hun competenties, noden en die van de merken. Daarvoor heeft ze haar eigen rekenmethode ontwikkeld om de ROI op een meer realistische manier te berekenen, zodat de waarde van die hedendaagse influencers kan worden geëvalueerd.
Meer informatie op Eventbrite en op http://ribbonagency.be/