Enkele weken geleden nam Mark Zuckerberg himself het woord om één van de langst verwachte lanceringen uit de wereld van de sociale media aan te kondigen: Shops. Dat is het nieuwe platform dat geïntegreerd is in de verschillende sociale media van de Facebook-groep en dat merken toelaat om hun productcatalogus gratis online te zetten.
We zagen het al aankomen… Inderdaad, deze functie bestaat al enkele jaren. Maar de eerste vernieuwing zit erin dat het gaat om één en dezelfde webshop voor Facebook en Instagram. En vervolgens zit er ook een kleine revolutie in het betalen: dat kan onmiddellijk gebeuren zonder het platform te verlaten. De klanten kunnen vervolgens de voortgang van hun bestelling volgen via Messenger, Instagram Direct of zelfs WhatsApp.
“Het doel is om online shoppen gemakkelijker te maken en ervoor te zorgen dat iedereen, van de kleine ondernemer tot het internationale merk, onze apps kan gebruiken om in contact te komen met zijn klanten, ondanks de pandemie die we doormaken”, legt Mark Zuckerberg uit.
Daaruit de conclusie trekken dat Facebook zich door de crisis heeft omgevormd tot een filantropisch bedrijf, is dan weer een stap te ver. De groep heeft vooral gekeken naar kleine broer Amazon dat zijn verkoop met 40% heeft zien stijgen sinds midden maart. Er wordt voor 11.000 euro per seconde verkocht. Zelfs in deze periode na de lockdown kent e-commerce een groeiend succes, vooral bij mensen die voordien de stap nooit durfden te zetten. Mark wil dus graag een graantje van die bloeiende markt meepikken.
Een kans voor de kleinhandel
Eén van de echte pluspunten van deze nieuwigheid is de kans die het biedt aan de kleinhandel. Inderdaad, vooral zij die vroeger niet altijd de mogelijkheid hadden om zotte bedragen te investeren in de creatie van een webshop. Facebook Shops zal hen toelaten om hun assortiment makkelijk en gratis in de kijker te zetten op Facebook en Instagram. “Gratis” moet je wel met een korreltje zout nemen, want Facebook neemt een commissie van 5% op elke uitgevoerde verkoop via zijn netwerken. En je kunt je wel voorstellen dat ze ook hopen om de merken aan te moedigen advertenties te kopen om hun webshop in de kijker te zetten.
Terwijl een stevig aantal bedrijven al vragen en klachten van hun klanten behandelt via Messenger, belooft Facebook Shops om nog verder te gaan. Op termijn moet een ondernemer ook via de chat toegang kunnen hebben tot de catalogus en kan die zo een klant rechtstreeks naar de webshop doorverwijzen vanuit zijn gespreksvenster. En webshops kunnen hun producten ook doen ontdekken via story’s of lives want ze hebben de mogelijkheid om links toe te voegen onderaan video’s waardoor ze de producten meteen kunnen terugvinden.
Een extra stap naar augmented reality
Tot slot een laatste punt: sinds enkele maanden test Facebook augmented reality in verschillende formats. Het zal dus ook mogelijk zijn om bepaalde types producten te testen via je smartphone. We denken dan met name aan make-up, brillen of kleding. Een extra troef die de aankoop nog leuker maakt en die Facebook toelaat het voortouw te nemen ten opzichte van traditionele webshops.
Op dit moment is Facebook Shops alleen beschikbaar in de Verenigde Staten. Er is nog geen enkele datum bekend gemaakt voor een internationale lancering, maar we kijken er al naar uit om dit uit te testen!