Persrelatiecampagne - "Grote Schoonmaak"

Introductie:

Tijdens de 9e editie van de Grote Schoonmaak, die plaatsvond van 23 tot 26 maart 2023, deed Be WaPP, de vzw die als doel heeft de openbare netheid in Wallonië te verbeteren, een beroep op de Public Relations diensten van communicatiebureau Ribbon.

Probleemstelling:

Om de openbare netheid in Wallonië te verbeteren, organiseert Be WaPP jaarlijks de Grote Schoonmaak. Een actie die tot doel heeft burgers bewust te maken van de openbare netheid door middel van een grootschalige mobilisatie. Om burgers te informeren over deze actie en hen aan te moedigen deel te nemen, ontwikkelde communicatiebureau Ribbon een perscampagne in Franstalig België. Een opdracht die perfect aansluit bij de waarden van het bureau.

Onze aanpak:

De communicatie rond dit onderwerp was gericht op twee hoogtepunten:

  • De opening van de inschrijvingen: directe communicatie naar de pers om burgers en bedrijven uit te nodigen om deel te nemen aan de actie. De deelnemende gemeenten kregen ook een communicatiekit om hen te ondersteunen bij hun communicatie op verschillende kanalen.
  • De Opruimdagen met persmomenten op verschillende locaties waar vrijwilligers actief waren in Wallonië, om getuigenissen van deelnemers vast te leggen en een breder publiek bewust te maken van het vraagstuk van openbare netheid.

Resultaten:

Meer dan 112.520 burgers hebben deelgenomen aan deze actie. Er waren 4.220 teams ingeschreven voor de 9e editie van de Grote Schoonmaak en in 4 dagen tijd werd er 311 ton zwerfvuil verzameld over een afstand van 12.258 km.

Voor deze actie zijn meer dan 217 artikels gepubliceerd in de gedrukte pers, online, op televisie en op de radio.

Persrelatie : Ribbon (Caroline Mouzon & Clara Poskin)
creatief concept : Hungry Minds