Er gaat geen maand voorbij zonder dat Facebook nieuwe functionaliteiten bekendmaakt. Het sociale netwerk rolt momenteel zijn nieuwe interface uit (FB5). Daar maakt de ‘dark mode’ waar zovelen op zaten te wachten, deel van uit. Maar intussen zitten er de komende maanden nog andere grote veranderingen aan te komen in Facebook Business. Midden september 2019 kondigde Facebook immers aan dat het verder wou gaan met advertenties. Het zou adverteerders de mogelijkheid aan te bieden om polls, augmented reality en gaming te integreren. De bedoeling daarvan? Gebruikers rechtstreeks betrekken en hen klassieke advertenties, die ze vaak opdringerig vinden, doen vergeten.
3 verschillende videopolls
De eerste nieuwigheid is de videopoll. Op zich is dat niet ingewikkeld of compleet revolutionair want het formaat bestaat al enige tijd in Instagramstory’s. Maar laten we het kind niet met het badwater weggooien. Want Facebook kondigde aan dat het werkte aan verschillende types polls. Het wilde die doen evolueren op basis van de eerste feedback die het kreeg van merken. Bovendien is het een makkelijk in te zetten tool die weinig extra middelen vraagt.
Er zijn 3 verschillende formats ontwikkeld:
- De eenvoudige poll: merken kunnen hiermee rechtstreeks in interactie gaan met hun volgers
- De watch & browse-poll: die wil de bezoeker naar een externe webpagina leiden
- De watch & install-poll: die wil bezoekers een app doen installeren
Augmented reality
Dit formaat is niet helemaal nieuw. Sephora creëerde er vorig jaar al buzz rond dankzij zijn eerste campagne in augmented reality. Het merk stelde aan zijn klanten voor om virtueel een nieuw gamma maskers te testen. Daarna werden ze naar de webshop geleid en aangemoedigd om de producten online te kopen. Het was meteen een succes: bijna 75% van de fans doorliep de ervaring tot aan het einde.
Nu is het nog beperkt tot een kleine groep merken, maar het format van AR ads doet binnenkort dus zijn officiële intrede op Facebook. Binnen enkele weken kan iedereen ervan gebruikmaken.
Gaming
Het laatste nieuw aangekondigde advertentieformat gaat over kleine geïntegreerde spelletjes. Een ludieke manier om de gebruiker in het universum van een merk onder te dompelen. Oorspronkelijk waren ze ontwikkeld om videospelletjes en apps te promoten, maar je kunt het format ook voor andere diensten inzetten. Grote merken zoals Vans en Amazon konden het al testen. Ze lieten weten dat ze een significante stijging in engagement zagen ten opzichte van andere types advertenties.
Zin om dit eens uit te testen? Playable ads zijn hier al beschikbaar.