Meer dan 7,5 miljoen Belgen hebben een Facebookprofiel. En dat maakt het een onmisbaar kanaal voor een geslaagde marketingstrategie. Nochtans is het niet altijd gemakkelijk om te weten hoe je producten en diensten het best promoot, want het sociale netwerk biedt zoveel mogelijkheden. Sinds zijn laatste update kun je met de Facebook Business Ad Manager nog preciezere advertenties creëren. Maar advertentiecampagnes creëren is sindsdien ook veel ingewikkelder geworden. We geven je enkele tips zodat je weer het bos door de bomen ziet.
Tip 1: kies het juiste doel
Voordat je begint, is het belangrijk om het juiste doel voor je Facebookcampagne te kiezen. Laat het algoritme niet meer voor jou kiezen. Afhankelijk van het doel dat je vooropstelt, optimaliseert Facebook de verspreiding van je advertentie. Zo bereik je de mensen die het meest geneigd zullen zijn om te doen wat jij voor ogen hebt.
Wat wil je?
- Je merk bekend maken bij zoveel mogelijk mensen? (bewustmakingsfase)
- Kwalitatieve leads genereren die je kunt converteren? (beoordelingsfase)
- Meer verkopen op je site? (besluitvormingsfase)
De Facebook Business Ad Manager is georganiseerd in drie aparte kolommen. Deze onderverdeling is niet onbelangrijk: het komt overeen met de salesfunnel, dat wil zeggen het proces dat iemand die je helemaal niet kent, doorloopt voor die overgaat tot een aankoop. Een prospect converteren kost tijd!
In de eerste kolom kun je je merk via Facebook bekendmaken bij zoveel mogelijk mensen, net zoals je een affiche op een bushokje zou hangen. De tweede kolom is voor pagina’s die al een beetje bekendheid hebben. Als je meer dan 1.500 fans hebt, kun je je doel opgeven. Je doelgroep naar je website lokken, meer fans krijgen van je pagina, je doelgroep aanmoedigen om je app te installeren… Tot slot gaat de derde kolom alleen over pagina’s die al een trouwe achterban hebben opgebouwd. Als dit het geval is, kan je er concreet aan denken om te converteren door bijvoorbeeld aankopen op de website te promoten of mensen naar je fysieke winkel te lokken.
Ja, het is verleidelijk om een paar stappen over te slaan, maar het zou weinig rendabel zijn om direct naar de conversiekolom te gaan. Als je niet genoeg fans op je pagina hebt, dan gaat je advertentie onopgemerkt voorbij zonder iemand te converteren, ongeacht je budget.
Tip 2: kies je doelgroep en pas je boodschap aan
Je verschillende doelgroepen bepalen is een belangrijke stap in het succes van je Facebookcampagnes. Het gaat erom te bepalen wie je wil bereiken in de hoop om van je prospects klanten te maken. Het is daarom noodzakelijk om twee categorieën te onderscheiden: mensen die je kennen en die je pagina of site al hebben bezocht en mensen die je helemaal niet kennen. Die noemen we “koude”, “lauwe” en “warme” prospects.
Stel je een luxe cosmeticamerk voor dat in heel België winkels heeft: de doelgroep die het meest voor de hand ligt, zijn vrouwen tussen 30 en 50 jaar, die in België wonen, Frans, Nederlands of Engels spreken en die geïnteresseerd zijn in schoonheid, cosmetica en make-up. Maar tegenwoordig trekt cosmetica ook steeds meer mannen aan. Het is daarom verstandig om ook voor hen een nieuwe doelgroep te creëren.
Een product kun je dus aan verschillende doelgroepen aanbieden, op voorwaarde dat je het beeld en de boodschap aanpast. Om aangepaste content te kunnen creëren stel je je in de plaats van het prospect (voorgesteld als een persona).
Om je doelgroep precies te verbreden, kun je ook een vergelijkbare doelgroep (“lookalike audience”) gebruiken. Wat is dat? Dit zijn doelgroepen die Facebook genereert: ze bestaan uit mensen met hetzelfde profiel als je fans. Selecteer eenvoudigweg de originele doelgroep die als model dient. Hoe meer gegevens het bevat hoe effectiever je vergelijkbare doelgroep zal zijn.
Tip 3: kies de juiste boodschap op het juiste moment
Het derde criterium dat een succesvolle advertentiecampagne op Facebook garandeert, is het juiste voorstel doen aan de juiste persoon op het juiste moment.
Bijvoorbeeld: het is 30 graden, je doelgroep heeft het warm en wil maar één ding: afkoelen! Je beantwoordt dus meteen aan hun noden wanneer je voorstelt om te genieten van een lekker Italiaans aperitiefje met veel ijsblokjes terwijl je met je voeten in het water plonst!
Het voorstel en het product zijn dus twee verschillende zaken.
Vergeet niet dat je aanbod je doelgroep zin moet geven om te klikken. Als je aanbod niet aantrekkelijk is, zal je call to action niet werken.
Tip 4: investeer op de lange termijn
Wanneer je start met Facebookadvertenties, dan investeer je er geld in en wil je natuurlijk meteen spectaculaire resultaten boeken. Dat lijkt logisch maar op internet moet je niet alleen genoeg budget hebben om performant te zijn. Je moet ook geduld hebben.
Het is dus geen goed idee om je advertenties meerdere keren per dag aan te passen, want je loopt het risico dat het Facebookalgoritme dat bestraft. Inderdaad, want je hebt gegevens nodig om te kunnen analyseren hoe mensen erop reageren. Het is maar zo dat je je advertenties kunt optimaliseren. Je hebt ongeveer 50 acties nodig tijdens je campagne om effectief conclusies te kunnen trekken.
Daarom is het ook beter om je budget te verdelen over meerdere dagen in plaats van alles te focussen op 1 dag. Ideaal is het om je advertenties minstens 3 dagen te laten lopen.
We willen je niet voorliegen: succes hebben met je advertentiecampagnes op Facebook vraagt een beetje creativiteit, veel structuur en heel veel geduld. Maar het blijft een fantastisch middel om je zakencijfer op te krikken. Als je een beetje verloren loopt tussen alle mogelijkheden die Facebook biedt, aarzel dan niet om ons te contacteren!