Na 10 jaar in het vak heeft Vanessa Gohy, oprichter van Ribbon Agency, al heel wat “supertips” voor goede pr de revue zien passeren. En dus wou ze ook enkele van haar tips met jou delen: de slechtste. Ontdek onze niet-exhaustieve bloemlezing van de slechtste acties die je kunt ondernemen zodat je pr-campagne zeker een ramp wordt.
Sommige redacteurs hebben wel eens zin gehad om hun laptop door het venster te gooien wanneer ze tekstcorrecties van hun klant ontvingen. We begrijpen hen maar al te goed. Een persbericht, dat maximaal 1 pagina lang mag zijn en een specifieke invalshoek moet hebben, wordt door sommige klanten herschreven tot een hybride monster, een kruising tussen een persdossier en een jaarverslag. Nochtans is het al keer op keer bewezen dat een persbericht volproppen met informatie om er een te lang en te lijvig document van te maken geen journalisten aantrekt op het eerste zicht (en ook niet op het tweede). Onthou dus dit: een invalshoek = een verhaal. Heb je meerdere verhalen te vertellen, zoveel te beter. Maar hou die voor later.
2- Storytelling is voor romantische zielen
Hoewel de kracht van storytelling al bewezen is in ons vak, proberen sommige “corporate” bedrijven (waar ze nog elke dag in pak en das komen werken) nog altijd met journalisten te praten in technische termen, met cijfers en feiten. En ze zijn er nog trots op ook als ze er wat jargon kunnen insteken waarvan de pers dan graag doet alsof ze het snapt. Het is tijd om die mythe te doorprikken: ja, storytelling is nodig, ook voor zogenaamde “corporate” pr-campagnes. Je verliest heus je serieux niet door het verhaal van je bedrijf te vertellen op een manier die iedereen begrijpt. Integendeel, dat versterkt je uitstraling als woordvoerder.
3- Denken dat je job erop zit als het persbericht verstuurd is
Vaak verwacht een klant dat wanneer je een persbericht verstuurt, dat de volgende dag al rendement oplevert. Maar laten we eerlijk zijn: een journalist ontvangt makkelijk tot 100 persberichten per dag (!). De jouwe is dus maar een druppel in een grote oceaan. Onze rol als pr-agency is om van die druppel een golf te maken. En dat bereik je niet door een persbericht te versturen maar door persoonlijk, één voor één, contact op te nemen met journalisten om het project te pitchen. Zo werkt het nu eenmaal in ons vak. We worden trouwens door journalisten zowel gewaardeerd als gehaat omdat we ons werk om het project in de kijker te zetten niet stoppen tot we een duidelijke “nee” hebben gehoord (sorry guys).
4- Geen persoverzicht maken of een evaluatie van de pr-actie
Dat was het dan. Het persbericht is verstuurd. De interviews zijn gebeurd. Er zijn enkele artikels verschenen. En je bent tevreden (ja, dat is normaal). Maar je job houdt daar niet op! Ah nee! Het persoverzicht of de evaluatie van je pr-actie maken zijn cruciale elementen in je communicatie. Hoe vaak maakten we het al niet mee dat klanten in het verleden al pr-campagnes deden, maar dat ze er niet in slagen om zelfs maar de helft van de artikels terug te vinden? Dit persoverzicht is essentieel want het wordt je historiek en laat toe om bij te houden welke verhalen je al verteld hebt en aan wie. Hetzelfde geldt voor je evaluatie die nog verder gaat door de resultaten te vergelijken met de investering in werkuren maar ook in de eventuele productie van de perskit. Als het goed is, doe zo verder. Als het slecht is, dan moet je je strategie herbekijken. Cruciaal dus.
Natuurlijk heeft Ribbon Agency ook goede raad voor jou om je pr-campagne te doen slagen. Maar dat is een ander verhaal…