Categories
Non classé

In 2020 is influencermarketing in België een instrument geworden waar je niet meer omheen kunt. Volgens sommigen was die ontwikkeling maar mogelijk omdat de pers op dat moment al in verval was. Maar de Belgische markt werd al snel verleid door deze influencers. Want ze zijn veel meer dan alleen maar boodschappers van je merk. We leggen uit waarom.

 

Het Zero Moment of Truth hacken

Iedereen kent het moment waarop je geïnteresseerd bent in een product of dienst, maar nog twijfelt over welk merk je gaat kopen, of via welk platform… Dat is het ‘Zero Moment of Truth’. Als we terugblikken op de jaren 90-2000, dan vertrouwden we op de aanbevelingen van onze buren, onze familie, vrienden en collega’s. Vandaag zijn het de online reviews en adviezen die maken dat we ons makkelijk een oordeel kunnen vormen over een product. 92% van de consumenten vertrouwt op de aanbevelingen van anderen over een product. En influencers spelen een belangrijke rol in het sluiten van die deal, doordat ze zelf hun advies geven over een product aan hun volgers. Ze hebben een aura van vertrouwen dat doorweegt op het moment van de aankoop.

Micro- of macro-influencers?

Dans les deux cas, le storytelling est la clé.

Alles hangt af van je marketingdoel om te weten tot wie je je moet wenden.

Micro-influencers in België (!) hebben minder dan 10.000 volgers. Die micro-influencers zijn heel authentiek en wat ze vertellen is voor hun community heel geloofwaardig. Vaak richten ze zich op één of twee specifieke thema’s. Deze micro-influencers zijn perfect om hun volgers op te leiden, een geïnformeerde mening te geven en een echte ervaring te delen.

Macro-influencers bieden je een snelle naamsbekendheid dankzij een veel ruimer bereik. Aan de andere kant moeten we er eerlijk over zijn: hun volgers vinden hen minder authentiek, omdat ze vaak al meerdere partnerships met merken hebben. Nochtans blijft hun invloed belangrijk en garanderen ze echte visibiliteit voor je product. Die influencers garanderen ook dat je een jonger publiek kunt aanspreken, dat vaak moeilijker bereikbaar is via de pers.

In beide gevallen is storytelling cruciaal.

B2B: altijd vergeten in influencermarketing?

Influencermarketing is niet beperkt tot B2C. Vaak krijgen we vragen van B2B-bedrijven die willen werken met influencers. Dat is zeker haalbaar. Maar het zijn niet dezelfde influencers als voor een B2C-merk, en zelfs niet dezelfde kanalen. Inderdaad, influencermarketing beperkt zich niet tot Instagram. Youtube, Facebook en ook LinkedIn zijn evengoed netwerken waar je een zekere invloed kunt uitoefenen. Een groot bedrijf dat zijn MVO- of HR-beleid in de verf wil zetten bijvoorbeeld, kan zeker zijn publiek van influencers bereiken via LinkedIn. Het is niet omdat de manier om hen te contacteren verandert, dat ze minder impact zouden hebben.

Zo’n exclusieve en kwaliteitsvolle content moet je de plaats geven die hij verdient!

Vergeet tot slot niet dat je merk de content die influencers creëren ook kan herbruiken op de eigen sociale media. Voorzie dat alvast in je interne en externe communicatieplannen wanneer je een campagne met influencermarketing wil lanceren.

We zouden nog uren kunnen doorgaan over influencermarketing. Als je geïnteresseerd bent, aarzel niet om met ons contact op te nemen.