Categories
Non classé

Als je public relations in België in 2020 naar een hoger niveau tillen op je to-dolijst staat, dan kan dit artikel je helpen. Het coronavirus, de Nederlandstalige versus Franstalige pers, fake news en storytelling, we hebben alle elementen waarmee je je strategie kan verfijnen en waarmee je fouten kunt vermijden doordat je de markt niet goed kent.

 

1. Het alomtegenwoordige coronavirus biedt kansen

Zoals in alle sectoren heeft de komst van Covid-19 de public relations overhoop gegooid in de eerste helft van het jaar. Maar terwijl de nieuwsmedia in de maand maart over niets anders de mond vol had, hebben de magazines hun inhoud aangepast aan de nieuwe realiteit. Een uitnodiging aan de merken om hun communicatiestrategie te herzien, en zo te beantwoorden aan deze drie criteria:

  • Be real
  • Be appropriate
  • Be helpful

Wil je er meer over weten? Lees ons artikel over dit onderwerp “Coronavirus: moeten merken zwijgen in de pers?”

2. De strijd tegen #fakenews verjaagt snackable verhalen

In 2019 maakten snackable stories deel uit van alle goede pr-plannen. Dit korte, regelmatige en sterke contentformat was populair om een impactvolle boodschap over te brengen naar de pers. In 2020 haalde de pandemie onze manier van media consumeren overhoop. Het Belgische publiek is op zoek naar de waarheid. Dit houdt in dat ze diepgravende artikels lezen, dieptereportages bekijken en luisteren naar gespecialiseerde podcasts. Hun gedrag is veranderd in de richting van meer diepgang. Daarom moeten we onze manier van nieuws communiceren naar journalisten herdenken.

3. De schaarse pers

Het begin van 2020 zette de toon: toen fuseerden verschillende groepen op nationaal niveau; anderen kochten titels op om ze daarna te fuseren met bestaande titels. Dat is bijvoorbeeld het geval voor het mooie magazine dat Nest was, maar dat nu spijtig genoeg gereduceerd is en geïntegreerd in Libelle. Minder magazines, minder regionale edities en dus minder content, minder uitgaves… en meer freelance journalisten die niet altijd de tijd hebben om heel je dossier in de diepte uit te spitten omdat ze uitgeperst worden als citroenen. Laten we hopen dat ze vernieuwde voorkeur van de Belgen voor lange actualiteitsartikels (zie punt 2) de media opnieuw zal doen investeren in kwaliteitsjournalistiek. Te meer omdat de pers zijn publiek zou terugwinnen (zie ook ons artikel)!

4. 1 land, 2 strategieën

Heb je al gemerkt dat een buitenlands merk dat in België voet aan de grond zet, vaak de vervelende gewoonte heeft om België te zien als één media-entiteit? Een grote fout! Vlamingen en Franstaligen hebben niet altijd dezelfde interesses, dezelfde gewoonten … of vooral dezelfde humor. Een internationale strategie blind uitrollen betekent afstevenen op een kwakkelende en fragiele ROI. Wat moet je dan doen? Luisteren naar je Belgische PR-bureau, natuurlijk (ja, we hebben het echt meegemaakt)!

 5. Storytelling zonder glitter

In 2020 zien we de overstap naar een nieuwe stijl van storytelling. Glitter en glamour zijn ver te zoeken, want dit jaar dat we ons altijd zullen herinneren als het jaar van de coronacrisis, zet ons weer met de voeten op de grond. Gedaan met idyllische verhaaltjes en dromen die waarschijnlijk nooit realiteit zullen worden. In 2020 wil de Belg het echte, het doenbare, het concrete horen. En vooral het menselijke, liefst lokaal. Bedrijven worden aangespoord om hun maatschappelijke waarden bekend te maken voordat ze zelfs maar over hun producten beginnen te praten. Zorg er dus voor dat je je visie en missie helder voor ogen hebt om je PR goed te laten verlopen.

Natuurlijk zouden we nog uren kunnen doorgaan over de laatste evoluties in PR in België… Als het onderwerp je interesseert, contacteer ons en we nemen graag de tijd om er samen over te discussiëren.