Categories
Non classé

De lockdown was weliswaar een goede zaak voor het organische bereik het op Facebook, toch lijkt betalen om gezien te worden vandaag de norm op sociale media. Zo zijn Facebook en Instagram geleidelijk betalende platforms geworden, waarvoor je zowel een budget als een zekere technische kennis nodig hebt om effectieve advertentiecampagnes op te zetten.

 

Daar onthoudt u maar beter bij dat het organische bereik in 2020 erg laag blijft. Gemiddeld schommelt het rond de 5% zichtbaarheid bij uw community. Als u erin slaagt met uw content betrokkenheid bij uw volgers te creëren, kan dat in zeldzame gevallen oplopen tot 25%. Kortom, content posten op een pagina zonder de booster is zowat hetzelfde als posten zonder enige garantie dat u uw publiek bereikt.

Traditionele vs digitale marketing

Om te begrijpen welke problemen er achter de ‘content boost’ zitten, moeten we even de belangrijkste verschillen tussen traditionele marketing en digitale marketing onder de loep nemen.

Traditionele marketing is gebaseerd op wat outbound marketing wordt genoemd, waarbij dat de klant wordt bereikt via verschillende promotie- en advertentiemiddelen. De consument is passief, en de boodschap dringt met wisselend succes tot hem door.

Digitale marketing maakt gebruik van digitale kanalen: sociale netwerken, podcast, blog, SEO, SEA, enz. Het principe is gebaseerd op inbound marketing, een digitale strategie die vraag creëert en stimuleert via aantrekkelijke content. Het doel is om interesse te wekken voor uw product of merk en om die leads om te zetten in klanten. Door informatie en amusement naar de ‘community’ te brengen, creëer je mettertijd een sterke band met die gemeenschap. We mogen echter nooit uit het oog verliezen dat in digitale marketing de doelgroep een zeer actieve rol speelt, aangezien hij op elk moment kan beslissen om het venster te sluiten.

Een klassieke marketingstrategie omvat zowel traditionele als digitale marketing. Je moet er gewoon goed voor zorgen dat je voor het juiste doel de juiste middelen en kanalen gaat inzetten.

Het belangrijkste verschil tussen beide soorten marketing zit hem vooral in doelpubliek en kanalen. Traditionele marketing is gericht op iedereen, terwijl digitale marketing zijn doel in detail wil kennen om hen op het juiste moment het juiste product aan te bieden, dat bovendien ook nog eens past bij hun persoonlijke waarden of levensstijl.

Traditionele marketing heeft geen plaats op sociale netwerken

Traditionele marketing heeft momenteel niet bepaald de wind in de zeilen en worstelt om zichzelf te vernieuwen. Consumenten ergeren zich steeds meer aan agressieve reclame en verwachten dat merken authentieker zijn.

Daarom lijkt het contraproductief om advertentiecampagnes op te zetten buiten de originele inhoud die voor de pagina is gemaakt. Het gebruik van codes uit een promofolder of van tv op sociale netwerken is niet bijster succesvol of zelfs niet bevorderlijk voor uw imago. Vergeet niet: reclame is al alomtegenwoordig en consumenten zijn verzadigd.

Het is daarom essentieel om te investeren in een inbound-strategie in plaats van te proberen traditionele marketing op internet forceren toe te passen.

Ga voor inbound marketing, durf sociaal te zijn!

Om als merk op sociale media succesvol te zijn, moet u de codes respecteren. Fans of volgers willen nieuws of entertainment. Investeren in hoogwaardige content vereist wellicht een heroverweging van uw marketingstrategie, maar uiteindelijk loont het. Digitale marketing maakt het ook gemakkelijk om ROI te meten en genereert de goede prospects, terwijl u de tools hebt om loyauteit op te bouwen én te behouden.

Over het algemeen genereert contentmarketing 3x meer leads dan traditionele marketing. Een inbound marketingcampagne is daardoor gemiddeld 60% goedkoper dan een traditionele campagne (tv, radio, pers, etc.).

Als u resoluut gaat voor kwaliteit en boeiende content op merkpagina’s, zal dat een winstgevende strategie blijken. Hoe weet u of uw content van goede kwaliteit is? Storytelling is de sleutel: informatie presenteren in de vorm van stories (verhalen, anekdotes, getuigenissen) rond het merk en zijn waarden, rond de producten of diensten. Durf uzelf als expert op een thema te positioneren. Leer afstand te nemen van het product zodat uw doelgroep er rustig mee vertrouwd kan worden.

Bent u een beetje verdwaald in alle mogelijkheden die digitale advertenties bieden? Schrijf u in voor ons webinar van 19 november “Hoe maak ik effectieve Facebook-advertenties?”