Categories
Non classé

Enkele weken geleden blies Instagram 10 kaarsjes uit. En voor de gelegenheid besloot het sociale netwerk dan ook maar om ons omver te blazen. Sinds het begin van het schooljaar zijn er nieuwigheden met de vleet. Op 12 november liet Adam Mosseri, CEO van Instagram, zich ontvallen: “De startpagina van Instagram heeft in héél lange tijd niet zo’n gedaanteverwisseling ondergaan.” Spannend.

Heb je de afgelopen weken content op Instagram willen plaatsen? Dan is de kans groot dat je stevig hebt gevloekt. Alles is inderdaad van plaats veranderd en zelfs een simpele story posten is een beproeving, zolang je deze nieuwe interface niet in de vingers hebt. Vanuit Silicon Valley klinkt als rechtvaardiging: “Deze update weerspiegelt hoe jonge mensen en videomakers Instagram gebruiken en hoe zij in de wereld staan. Dit jaar hebben we een explosie van korte funvideo’s gezien. En ook dat online shoppen nog toeneemt en dat mensen zich steeds meer rechtstreeks tot ontwerpers gaan richten.” Met deze bevindingen kunnen we het moeilijk oneens zijn. Maar wat is er nu juist veranderd?

De Reels

De tool voor korte creatieve video’s die TikTok mooi kopieert, werd deze zomer gelanceerd. Hoewel het format niet onverdeeld op lof wordt onthaald, lijkt Instagram er veel op in te zetten. Zo neemt het tabblad Reels de plaats in van de publicatietool, die naar rechtsboven is verhuisd. Zoals eind 2019 aangekondigd, wil Instagram zijn gebruikers weer creatieve en originele content bieden en het lijkt erop dat de Reels hiertoe het spoor moet worden.

 

De Gidsen

De tijd van 2.200 karakters lijkt voorbij op Instagram. Sinds enige tijd profileert het netwerk zich steeds meer als een platform voor dialoog en niet langer als een simpele etalage. De Gidsen hebben deze trend bevestigd en hebben het onlangs mogelijk gemaakt om zeer uitgebreide content te posten, met inbegrip van foto’s of video. Met dit kleine detail dat alle visuele content rechtstreeks van Instagram moet komen. Het is dus niet mogelijk om nieuwe afbeeldingen te uploaden om je topic te illustreren. Volgens Instagram is dit de manier om zijn gebruikers ‘gemakkelijker aanbevelingen, tips en andere content te doen ontdekken’ van hun favoriete makers, influencers, organisaties en uitgevers.

Oorspronkelijk bedacht om wellness-content te promoten, werd het format uiteindelijk uitgebreid tot echte blogposts over een veelheid van onderwerpen. De toepassingen zijn talrijk: shopping & cooking, modetips, leuke adresjes, yogalessen, … Instagram lijkt de content creators een nieuwe ideale speeltuin te bieden, terwijl het zijn gebruikers netjes op het platform houdt.

Bovendien wordt het format geprezen als veelbelovend voor merken, aangezien het de mogelijkheid biedt de gidsen te koppelen aan de shopfunctie. Instagram schuift daarmee verder op om van zijn platform een shoppingplek te maken in de stijl van… Pinterest.

De shops

Instagram borduurt verder op zijn momentum van 2019 en pusht het shoppen een beetje verder. De winkel heeft nu een speciaal tabblad op de startpagina, net als de Reels. Het tabblad Shop maakt het gemakkelijk om veel merken en producten te ontdekken en is ook een bron van inspiratie, met gepersonaliseerde aanbevelingen voor elke gebruiker.

Instagram Search

Na de publicatie van de functie Gidsen start Instagram met zoeken op trefwoord. In feite kon je tot nu toe zoeken op een profielnaam, een hashtag of een locatie. Als je recepten zocht, moest het woord recept in een van deze 3 opties voorkomen.

De zoekbalk wordt nu nauwkeuriger en scant de inhoud van profielen en pagina’s om je meer content te bieden over de onderwerpen die je interesseren. De resultaten zijn daarom niet langer beperkt tot de vermelding van deze woorden in de #. Zoals zo vaak zijn de details van het algoritme rond deze zoekopdrachten nog niet bekend, maar we vragen ons nu al af: zullen we SEO-friendly teksten op Instagram moeten schrijven om onszelf beter in de zoekresultaten te positioneren?

Bij zo veel verandering is er aan kritiek op sociale netwerken natuurlijk geen gebrek. Eén van de meest gehoorde is dat wat het netwerk zo succesvol maakte, de visuals, nu naar de achtergrond verdwijnt. Maar op Instagram legt Adam Mosseri deze koerswijziging uit: “Het grootste risico voor Instagram is niet dat we te snel veranderen, maar dat we niét veranderen, en dat ons platform niet langer relevant is voor onze gebruikers. Wij zijn blij met deze nieuwe interface en geloven dat dit een noodzakelijke evolutie is, terwijl we trouw blijven aan onze kernwaarde van eenvoud.”

 

Bij Ribbon hebben we uren rondgedwaald in deze nieuwe interface en zijn we alvast erg tuk op al de nieuwe mogelijkheden om onze digitale strategieën de komende maanden nog meer kracht bij te zetten!