7 sterke trends voor jouw sociale media in 2021

2020 heeft al onze zekerheden, voorspellingen en strategieën onderuit gehaald. Hoewel deze totaal onuitgegeven situatie heel wat onzekerheid en ontgoocheling met zich meebracht, zorgde ze ook voor een golf van creativiteit op de sociale netwerken. Als dit zich verderzet, dan belooft 2021 vol uitdagingen te zitten. We focussen op 7 sterke trends voor social media die we de komende maanden moeten volgen (of niet).

Social commerce op alle fronten

2020 was aangekondigd als het jaar van social commerce op de sociale netwerken. En dat is ook één van socialmediatrends voor dit jaar. In de eerste plaats op Instagram. Inderdaad, zoals we je enkele weken geleden uitlegden, verandert dit netwerk helemaal van strategische positionering: van mooie etalage naar online winkel. Sinds oktober vorig jaar heeft Instagram ook een tabblad waarachter je winkels vindt. En sinds begin dit jaar is het mogelijk om de functionaliteiten van social commerce te integreren in Facebook Lives. Zo kan het net zoals Instagram steeds meer gewicht geven aan direct verkopen via dit platform. Aan de kant van TikTok horen we hetzelfde verhaal. Eind december kondigde het netwerk aan dat het een partnerschap aanging met Shopify, de marktleider in e-commerce. Het doel daarvan is de content van de Shopify-handelaars meer in de kijker te zetten en zo hun verkoop een boost te geven. De concurrentie tussen deze twee sociale netwerken wordt daarmee nog wat steviger.

Influenceurs vinden zich opnieuw uit

De lockdown maar ook TikTok hebben influencers uit hun comfortzone geduwd. Het was plots gedaan met foto’s aan de rand van een zwembad aan de andere kant van de wereld. Dit jaar moet je, om gezien en gevolgd te worden, creatief zijn … vanuit je salon of je keuken. Terwijl sommigen in het begin niet goed wisten hoe ze met deze nieuwe situatie moesten omgaan, sprongen anderen er net uit en vonden zichzelf opnieuw uit. TikTok en Reels op Instagram gaven hen een nieuw creatief speelterrein met vele mogelijkheden. Vandaag volgen volgers influencers niet meer voor wat ze vertegenwoordigen maar voor wat ze creëren. Trouwens, volgens een studie die het agency REELS uitvoerde over influencermarketing in 2020, zou 67% van hen in de toekomst liever contentcreator genoemd worden.

Conversation marketing in het hart van socialmediastrategieën

Sinds de Covid-19-crisis werpen de sociale media zich bij merken op als een manier om contact te houden met hun klanten. Meer dan ooit moeten ze de dialoog met hun community onderhouden om hen gerust te stellen, maar ook om niet in de vergetelheid te geraken. In 2021 wordt deze trend nog sterker want consumenten kunnen deze nieuwe, meer transparante relatie appreciëren. En ze zijn het nu gewoon om sneller gehoord te worden via deze kanalen. Het menselijke wordt dus belangrijker dan chatbots.

Instagram past zijn algoritme aan

Terwijl we nog maar net alle subtiliteiten van zijn algoritme begonnen te snappen, besluit Instagram om die allemaal te laten varen en nieuwe spelregels op te leggen. Vaarwel aan likes en engagement met je community. Wat vandaag telt, is accepteren dat je moet spelen met alle functionaliteiten die het platform je aanbiedt. Het is geen kwestie meer van je beperken tot posts. Stories, messages, Reels, IGTV, Lives, Instagram wil dat zijn gebruikers regelmatig publiceren in verschillende en kwalitatieve formats. Net als influencers zullen merken dus originele en gevarieerde content moeten gaan creëren, want anders gaat hun performance ineen zakken.

Facebookpagina’s evolueren

Na enkele jaren zonder noemenswaardige veranderingen evolueren Facebookpagina’s nu om meer transparant en gericht op een community te worden. Een nieuwe interface, de ‘Like’-knop die wegvalt ten voordele van de ‘volg’-knop, een tijdslijn die gewijd is aan pagina’s, en vooral een sterke beveiliging om geweld te vermijden waar sommige pagina’s mee kampen. Er wordt ook gefluisterd dat sommige nieuwe functionaliteiten alleen nog beschikbaar zouden zijn via de app op de smartphone. Wordt vervolgd.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid als voornaamste bekommernis

Met de gezondheidscrisis hebben consumenten aan merken goed doen verstaan: we verwachten van jou meer transparantie en inzet voor het algemeen belang. Bij het begin van de pandemie zagen we grote wereldwijde concerns stoppen met hun activiteiten om de wereld te hulp te snellen. In 2021 moeten merken hun engagement blijven tonen door eerlijk te communiceren over de acties die ze ondernemen in het belang van de maatschappij en de planeet.

Merken springen op de hashtag challenges op TikTok

‘Don’t rush challenge’, ‘pillow challenge’, ‘toilet paper wall challenge’ … dit soort uitdagingen hebben het succes van TikTok sterk doen toenemen tijdens de lockdown. Aanvankelijk stonden merken er weigerachtig tegenover om ook dit soort video’s te lanceren, maar er gingen er steeds meer in mee. En ze lanceerden zelfs hun eigen branded hashtag challenges. Universal Pictures lanceerde zo bijvoorbeeld de hashtag challenge #findyourmagic voor zijn nieuwe film te promoten. Liefst 19.000 mensen namen deel.

Nu zijn we benieuwd: welke socialmediatrends ga jij integreren in je digitale strategie?

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.