In deze speciale tijden verbaast het niet dat je met de handen in het haar zit. Voor merken is de uitdaging van communicatie cruciaal. We geven je 3 adviezen voor je persrelaties tijdens en na de lockdown.
De lockdown is het zwarte beest van de marketing. Sinds midden maart hebben we je gefundeerd advies gegeven om beter te communiceren op sociale media tijdens deze gezondheidscrisis. Terwijl sommigen eerst kozen om te zwijgen uit schrik om fouten te maken, hebben anderen meteen de stap gezet om hun content aan te passen. Daarna volgde bijna iedereen hun voorbeeld. Het was een heuse uitdaging, ook binnen ons communicatiebureau. Onze inspanningen loonden als je kijkt naar de engagement rate en het bereik van de Facebookpagina’s en Instagramaccounts van onze klanten. We willen hen bedanken voor het vertrouwen dat ze ons schonken!
“Maar de pers dan?” Die vraag dook niet meteen op. Het leek logisch dat als evenementen geannuleerd worden, dat evenzeer geldt voor persacties. Toch was het twee weken na het begin van de lockdown, en zonder duidelijke einddatum op dat moment, normaal om je af te vragen of de pers een waardevol communicatiekanaal is. Toen organiseerden we een webinar (dat je hier kunt herbekijken), over dit onderwerp, voor de Réseau Entreprendre Bruxelles, waarvan Ribbon lid is. Hier zijn de tips die die dag werden gedeeld.
De pers is dood, leve de pers!
Heb je de leescijfers van de pers gezien onlangs? Aan de beide kanten van de taalgrens zijn ze ontploft. Zelfs de geschreven pers heeft extra abonnees aangetrokken. Le Soir heeft meer dan 100.000 abonnees. NRJ heeft zijn publiek zien toenemen met 20%. Vier en Vijf bereiken meer kijkers dankzij hun platform om online tv te kijken. En dan laten we nog even de gemiddelde tijd die bezoekers op nieuwssites spenderen, achterwege: die is nog nooit zo hoog geweest… Kortom, de pers is niet alleen een sterke troef in de verspreiding van je boodschap maar je kunt er ook meer dan mensen dan ooit mee bereiken. Dus waar wacht je nog op?
“Maar ze praten allemaal over het coronavirus en ik heb niets te vertellen”
Ja en nee. We gaan niet liegen, het is het belangrijkste nieuwsonderwerp op dit moment (tenzij je op Mars zat). En als je iets intelligents te vertellen hebt daarover, zeg het dan. Maar, hier is er een grote MAAR: de nieuwsmedia die eerste helemaal geobsedeerd waren door het onderwerp, beginnen te kalmeren. De media maken opnieuw plaats voor nieuws dat niets met Covid-19 te maken heeft. Het televisiejournaal minder snel dan andere, dat is waar. Maar de lifestylemedia, die honger hebben naar nieuwe verhalen, nieuwe producten, nieuwe diensten, zijn er ook nog. Net als de vakpers, de economische pers, de zakenbladen, de radio. Ze hebben jou evenveel nodig als dat jij hen nodig hebt, om hen educatieve, interessante, ludieke inhoud aan te reiken om die ze kunnen aanbieden aan hun publiek.
Laat de glitter achterwege
Als vakmensen volgen wij in deze tijd allemaal hetzelfde principe: rekening houden met de realiteit van de mensen is essentieel. Wees je er in je verhalen, in je teksten, bewust van dat de consument een switch gemaakt heeft in zijn manier van consumeren: hij wil wat handig is, nodig is, risicoloos is. Bijvoorbeeld: het maakt iemand nu niet uit welk merk toiletpapier hij koopt, zolang hij er maar in huis heeft. Praat over een webshop en minder over verkoop in de winkel, zwijg over op vakantie gaan, vermijd het onderwerp “aperitieven op een terras met vrienden” (tenzij je een sadist bent).
We beloofden je 3 adviezen. We hebben gelogen: er zijn er vier. En de vierde is misschien nog de belangrijkste: werk meerdere mogelijke communicatiescenario’s uit. Stel je voor: wat ga je vertellen over je product/dienst/bedrijf tijdens de lockdown? En als we ooit weer buiten mogen, hoe ga je dan je communicatie aanpassen? En wat als we opnieuw in lockdown moeten? Denk ver vooruit, zoals een schaker ook altijd meerdere zetten vooruit denkt.
Als je nood hebt aan hulp voor je communicatie, wij zijn er voor jou. Aarzel niet!