Categories
Non classé

Het is officieel, de maatregelen om COVID-19 te bestrijden zijn strenger geworden en de sociale media worden gek. Hoe kan je tussen alle complottheorieën, grappige GIF-animaties en alarmerende video’s, als merk nog communiceren zonder dat je publiek zich tegen je keert? We geven je een paar richtlijnen om je kernboodschappen over te brengen via je sociale media in deze crisistijd.

 

Regel 1: Spreek met één stem.

Om hen gerust te stellen is het heel belangrijk om te communiceren met je community. Maar kies hiervoor wel het juiste moment. Lopen je diensten een groot risico beïnvloed te worden door de maatregelen tegen de verspreiding van COVID-19? Anticipeer door onderwerpen aan te kaarten waar onenigheid over kan ontstaan. Anticipeer op vragen zoals “Kan ik mijn bestelling annuleren?”, “Heb je je diensten opgeschort?” … Om je bericht voor al je sociale media te aligneren, maak je een FAQ (veel gestelde vragen en antwoorden) op, die je vormelijk aanpast aan het gekozen kanaal. Op Instagram kan je bijvoorbeeld via Instagram Stories vragen en antwoorden laten afwisselen. Zet deze stories vast op je profiel om je volgers er voortdurend naartoe te sturen. Op Facebook kan je je antwoorden automatiseren via de chatbot. Hierdoor bespaar je veel tijd en vereenvoudig je je community management enorm. Maar houd wel regelmatig de commentaren in het oog. In deze moeilijke tijden lokken haters je graag uit je tent.

Vergeet ten slotte niet dat je medewerkers je beste ambassadeurs zijn … als je ze maar goed brieft over wat ze juist moeten zeggen. Stel hen voor om de FAQ te delen via hun Linkedin-profiel. Zo vermijd je dat iedereen zijn eigen visie geeft en je niet langer met één stem spreekt op je verschillende socialemediakanalen.

Regel 2: Geen grappen of eigenbelang

Surf niet mee op de coronagolf. Meelachen met de talrijke grappende GIF-animaties en berichten op het internet kan zich als merk tegen je keren. Leef je in en toon empathie voor de getroffen mensen. Vermijd ‘koele’ boodschappen zoals “Onze winkels zijn gesloten”. Punt. (We verzinnen dit niet, we zagen echt zulke boodschappen, maar we verklappen je niet bij wie …).

Regel 3: Handel out-of-the-box

Ook al lijkt het ingewikkeld, probeer je product niet ten koste van alles in de kijker te plaatsen. Praat met je fans en volgers. Luister naar wat ze willen horen terwijl ze thuis vastzitten en waar ze begrip voor kunnen opbrengen. Waarom geen recepten, tutorials, getuigenissen via een merkblog of video’s aanbieden om de verveling te doorbreken? Het belangrijkste is dat je in contact blijft met je community. Om deze speciale ‘content’ in de kijker te zetten, gebruik hashtags zoals #staysafehome #blijfthuis. Op die manier draag ook jij je steentje bij aan de oproep om samen de verspreiding van corona in te dijken.

Voel je je een beetje verloren ? Aarzel niet om ons te contacteren.