Categories
Non classé

2020 is nog maar pas begonnen en terwijl sommige trends sterker worden, komen er nieuwe aan en staan op het punt om onze digitale strategieën op hun kop te zetten. Maar geen paniek, Ribbon begeleidt je bij deze veranderingen! We lijsten voor jou 8 grote trends op om van dichtbij te volgen.

 

1. Unieke content

Internetgebruikers staan steeds meer wantrouwig tegenover productcontent van merken. Ze eisen meer authenticiteit en transparantie. Het is dus essentieel om de kwaliteit van voorgestelde content te herbekijken als je niet wil achterlopen. Om met je community te praten in 2020 moet je die goed leren kennen en hen aanspreken op een manier die veel nauwer aansluit bij hun persoonlijke behoeften.

 

2. UGC inzetten in je socialmediastrategie 

UGC, wat is dat? Nee, het gaat niet de bioscoopketen maar om user generated content. Dat betekent: posts over een merk die gebruikers publiceren. Als je weet dat 71% van de consumenten zegt dat de mening van internetgebruikers hun aankoopintenties beïnvloedt, dan begrijp je waarom UGC aangekondigd wordt als één van de grote marketingtrends voor 2020. Al deze content die internetgebruikers zelf creëren en niet gesponsord zijn door merken, is een belangrijke en goedkope bron van visibiliteit. Daardoor kun je ook een link met de community creëren, want zij zijn blij dat hun post gerepost wordt, en aan authenticiteit winnen. Ikea Belgium bijvoorbeeld heeft dat goed begrepen en deelt op Instagram alleen user generated content.

 

3. Verder gaan in social commerce

E-commerce wint elk jaar een beetje meer Belgische internetgebruikers voor zich. En de sociale netwerken zouden wel eens goed op weg kunnen zijn om de plaats van Google in te nemen als het aankomt op je online boodschappenmandje vullen. In 2019 hebben we shoppingformats op Snapchat en Tik Tok, Pinterestreclame en vooral de integratie van de shoppingfunctie op Instagram en Facebook zien opduiken. De langverwachte lancering van de ‘Check out’-functie op deze kanalen kan dit nog verder stimuleren door de gebruikers de mogelijkheid te geven om hun aankopen te betalen zonder het netwerk te verlaten. 2020 kondigt dus een nieuwe manier aan van kopen op het internet waardoor merken hun advertentiestrategie zullen moeten aanpassen.

 

4. VR ten dienste van de consument

Snapchat was het eerste platform dat augmented reality (AR) aan zijn gebruikers aanbood. Instagram en Facebook volgden en vandaag de dag is virtual reality (VR) een must geworden. In het begin bood de technologie alleen de mogelijkheid om zich als kat of als panda te vermommen, terwijl het nu heel wat andere mogelijkheden biedt aan merken. Lippenstift, auto’s, sneakers, consumenten kunnen hun producten meteen testen via apps. Het doel? De klantervaring almaar meer immersief maken. Facebook heeft de kip met die de gouden eieren in handen en kondigde aan dat het in 2020 zijn eigen sociaal netwerk in VR zal lanceren, “Horizon”. Hierdoor kunnen gebruikers zich onderdompelen in “een virtualrealitywereld die zich voortdurend uitbreidt, die je op een bijzondere manier kunt verkennen, spelen en creëren”.

 

5. Tik Tok, nieuw en incontournable

Tik Tok, hét socialmediafenomeen in 2019. Als je er nog niet over hoorde praten, heb je vast een jaar op Mars gezeten. Het principe van dit nieuwe netwerk: challenges aangaan via leuke video’s. Terwijl de app aanvankelijk vooral jonge tieners aansprak, wint ze nu beetje bij beetje populariteit bij 16- tot 25-jarigen. Het is hét nieuwe platform dat incontournable is als je als merk de jongsten wil verleiden.

 

6. Podcasts voor de durvers

We gaan niet liegen: dit is onze favoriete trend! Het format is niet nieuw, maar de populariteit ervan in Europa is sinds enkele maanden exponentieel gestegen. En zodra je er enkele hebt beluisterd, snap je heel snel waarom het zo’n succes is: je bent compleet vrij om de toon, het format en de identiteit te bepalen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Een fenomeen dat merken ook niet ontgaan is, en sommige zijn hun eigen podcasts aan het maken. Of het nu gaat om hun eigen expertise versterken dan wel om te doen dromen, de podcast lijkt een keuze die altijd kan lonen in een gedurfde digitale strategie.

 

7. Daag, deepfakes

Je hebt op de social media zeker een video zien passeren van Barack Obama waarin hij zegt dat “president Trump een totale en absolute idioot” is. Het ging eigenlijk om een deepfake, een zeer gesofisticeerde montage gebaseerd op artificial intelligence. Hoewel het procedé grappig lijkt, gaat het sterk over de tongen en wordt ook met de vinger gewezen omdat het gevaarlijk kan zijn. Voor de Amerikaanse verkiezingen heeft Facebook begin dit jaar al aangekondigd dat het zulke video’s daarom zal verbieden op zijn platform. Alleen grappige video’s van dit type kunnen nog. Maar in het licht van zulke computervaardigheden blijven we sceptisch over het vermogen van Facebook om ze allemaal te detecteren.

 

8. Almaar meer video’s

Ook in 2020 kun je niet om video heen. YouTube is de tweede zoekmotor na Google en volgens Cisco zal 80% van het internetverkeer van video’s komen. Ze zijn ludiek, informatief of ontspannend en worden overal en door iedereen bekeken. Maar ondanks deze pluspunten wordt video nog onderschat door adverteerders. Weinig merken durven de sprong te wagen en video te integreren in hun digitale strategie. Consumenten bevestigen het nochtans: 79% kijkt liever naar een video dan informatie te lezen. Het is dus tijd om achter de camera te gaan staan.

  Voel je je een beetje verloren bij zoveel nieuwigheden en mogelijkheden? Aarzel niet om ons te contacteren.